Eddie Habat begon accordeon te spelen toen hij zeven jaar was. Hij luisterde geconcentreerd
naar Heinie Martin Antoncic's radiotranscripties van Joe Sodja, Johnny Pecon en Frankie
Yankovic, hij luisterde en speelde na wat hij hoorde. Toen Eddie elf jaar was speelde
hij al op bruiloften en partijen. Hij vorderde muzikaal snel, Eddie leerde veel van
de werken van William Doc Lausche. Ook werd hij sterk door Matt Hoyer beïnvloed.
Toen hij zestien jaar was, werd Eddie gevraagd het Johnny Pecon Orkest te leiden.
Op dat moment vervulde Pecon zijn diensttijd bij de marine. In 1948 na ook zijn eigen
tijd bij de Marine te hebben uitgediend vormde Eddie een team met Pete Sokach en
Kenny de Bass om zo het Sokach-Habat Orkest (Tunemixers) op te richten. Ze maakten
voor Decca Records opnamen, het werden acht bekende hits. Drie van deze nummers waren
oorspronkelijke Habat compositie. Direct na het opheffen van Sokach-Habat formeerde
Eddie zijn Eddie Habat Orchestra waarmee hij verder ging. Het werd één van de succesvolste
Cleveland-Style bands. Tijdens de dertien jaar dat Eddie onder contract stond bij
Decca maakte the Habat Orchestra internationaal uitgebrachte plaatopnamen. Habat
trad op tot in het Midwesten en in Westelijke Pennsylvania van Amerika. De band had
een eigen tv programma op WEWS in 1955, ze verschenen herhaaldelijk in de Old Dutch
Polka Revue en de Polka Variaties Shows. Eddie Habat heeft vele Cleveland-Style accordeonisten
beinvloed. Hij schreef zo’n vijfentwintig composities, inclusief de Riverboat Polka.
Zijn ‘Hi Lee, Hi Lo’ en de ‘Strawberry Hill Polka’ werden door tal van anderen opgenomen.
In 1981 haalde Chris Kotsos, een voormalig Cleveland-Style bandleider Eddie over
om na zijn pensionering een keer met hem samen te werken. Het resulteerde in het
produceren van het album ‘From The Heart’, nu een bijzondere reprise uit de Eddie
Habat erfenis.