Articles

 

POLKAS.NL

 

SLOVENIAN STYLE POLKAS - CLEVELAND STYLE POLKAS - BUTTON BOX MUSIC - SLOVENE TUNES - YUGOSLAV FOLK SONGS

         Articles

Polka Party 2003

Part #16 (By Rudy Meulen)

Geweldig en uniek polkafeest trekt tal van bezoekers

 

Eindelijk gerechtigheid voor de liefhebbers van Cleveland Style Polka's: voor het eerst in de geschiedenis vond er in Nederland een polka party plaats, waarbij Amerikaanse musici optraden in het Slovenian American genre, dat ook wel bekend staat als Cleveland Style. Te zien en horen waren vooraanstaande Amerikaanse musici als Walter Ostanek, Frank Spetich en Bob Kravos.Voor tal van polka fans ging er een droom in vervulling, toen zij, veelal voor het eerst in hun leven, hun geliefde muziek "live" hoorden en zagen uitvoeren door topartiesten. Er was dan ook sprake van een daverend feest zonder weerga!  

 

Zondag 30 maart 2003, staat in het geheugen gegrift van velen. Zij zullen over twintig jaar nog van deze dag spreken en benijd worden door hen die het niet hebben meegemaakt, die er niet bij waren. Het gebeurde allemaal in Emmen, waar honderden liefhebbers van een speciaal soort polkamuziek waren samengestroomd. Het betreft hier de typische "Slovenian Style", of ook wel genoemd "Cleveland Style" polkamuziek. Deze van oorsprong Sloveense volksmuziek is in de Verenigde Staten ontwikkeld in het midden van de twintigste eeuw. Eens was dit een populaire hoofdstroom in de Amerikaanse amusementsmuziek en nu nog steeds heeft de muziek daar veel aanhang en wordt door talloze artisten beoefend. De doorbraak van de muziek kwam in de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw, onder invloed van Frank Yankovic, Johnny Pecon, Eddie Habat, The Kenny Bass Orchestra en vele anderen. Het werd toen een rage die nog bekend staat als de "Polka Craze". In Nederland is de muziek altijd marginaal gebleven: men vind de liefhebbers vrijwel uitsluitend in de Noord-Oostelijke provincies. De liefhebbers moesten altijd aan hun muziek zien te komen door gespecialiseerde platenzaakjes of rechtstreekse import uit Amerika. In de reguliere handel waren altijd alleen enkele LP's van de zeer bekende Yankovic te koop. Daar komt bij dat de omroepen weinig interesse hadden in deze muziek, waardoor het altijd een marginale plaats bleef innemen. Deze muziek werd zodoende aan een echt groot publiek onthouden. "Live" getuige zijn van deze muziek was iets waarvan de meeste fans alleen maar konden dromen. Twee jaar geleden sneuvelde een gepland polkafestival door financiële problemen van de organiserende instanties. Maar gisteren was het dan toch zover: een radiostation uit Drenthe, Studio Denakker, had de primeur van de organisatie van een heuse Cleveland Style polka party in Emmen. Hieraan werd meegewerkt door o.a. Walter Ostanek, waarvan je zonder meer kunt zeggen dat hij na Yankovic wel de bekendste artiest is, tenminste bij de liefhebbers in Nederland, Frank Spetich (de oude), ook een begrip, die de knopaccordeon bespeelde en verder zeer getalenteerde grootheden als Gaylord Klancnick en Bob Kravos. Polka Party 2003. Van 15:00 uur tot 21:00 uur was partycentrum De Oase gehuld in de snelle, levendige klanken van juichende accordeons en schallende saxofoons, begeleid door het deze muziek typisch eigen banjospel en voortreffelijk slagwerk. Het publiek bestond uit honderden enthousiaste polkafans. Opvallend was dat het niet alleen maar ouderen waren, zoals wel eens verondersteld wordt als het gaat om de liefhebbers van deze muziek: tal van moderne jongeren hadden de weg naar het partycentrum gevonden en zongen en juichten mee met alle grote Standards in dit genre.Feestelijke dansmuziek van grote kwaliteit, zo zou je de muziek kort kunnen omschrijven. Het genre bestaat uit polka's en walsen. Het verschil met de "gewone" Europese polkadansmuziek is de timing. Een puntige, ranke wijze van accordeonspelen geeft de muziek een geweldige opwinding, spanning en schwung die wij hier in geen enkele muzieksoort kennen. De bovenliggende melodie van de nummers is meestal eenvoudig. De knappe en geestdriftige vertolking door virtuose muzikanten geeft het zijn geweldige allure. Zes uur lang werd de zaal opgezweept in vervoering. Voor het eerst kwamen zoveel mensen samen met dezelfde passie en zongen samen de hun zo vertrouwde teksten mee van "Just Because Polka", "Blue Skirt Waltz" en "Tic Toc Polka", braken de zaal af bij "Cafe Polka" en "Big Band Polka" en schreeuwden hun kelen schor bij de "Go Man Go Polka". Alles door de artiesten op de best denkbare manier uitgevoerd, zodat zelfs de meest verwende Cleveland-lover onder de indruk was. Eindelijk gerechtigheid voor een grote groep mensen voor wier muziek geen plaats is in het "officiële" muziekcircuit. Hulde aan de organisatoren, die kosten noch moeite gespaard hebben om dit tot stand te brengen. Hulde aan de Amerikaanse muzikanten die "a mighty good job" hebben gedaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Articles Home.
NEXT.
BACK.
Polkas Home.

Click on NEXT for another article