Articles

Biography

 

 

 

 

Doc Lausche (Dr. William J. Lausche) - Composer, producer, arranger and pianist.

 

A dentist by profession, Dr. Lausche was active for nearly sixty years in the music field. Dr. Lausche was a brilliant composer and arranger; played the piano proficiently; produced and directed recordings on national labels; taught and rehearsed some of the most famous Cleveland style polka artists; coached singing groups; and was active outside of purely ethnic circles in Cleveland's cultural community. An accomplished musician, Doc Lausche enthusiastically embraced a wide range of musical genres. While playing the piano within the Slovenian polka idiom, he often incorporated the influences of jazz, ragtime, Broadway, and classical music, thereby enriching and extending the musical horizons of those around him. Doc Lausche founded the Dental Orchestra of Cleveland and personally organized the "March of Dimes" spectacular in the 1930s. Dr. Lausche was one of the first American-Slovenian recording artists, producing records beginning in 1919, and he appeared on the first Slovenian radio program on WJAY in 1929. A pioneer in commercially recorded Slovenian music, Doc would travel to New York City where he hired and directed studio musicians, including accordion virtuoso Charles Magnante, to play his orchestral arrangements in the studios of the Victor Talking Machine Company, the Columbia Grammaphone Company, and Continental Records. During his career, Lausche recorded 68 selections and made countless transcriptions for radio. Dedicated to the preservation of authentic Slovenian music and its distinctive melodic character, Dr. Lausche's adaptations of Slovenian folk songs as well as his many original compositions reflected his faith in the virtue of melody. Doc originated, arranged, or adapted more Slovenian Cleveland style music than any other individual, contributing heavily to the repertoires of Frank Yankovic, the Pecon-Trebar Orchestra, Kenny Bass, and Eddie Habat. His music remains a major source of material for Cleveland style polka orchestras, singing groups, and Button-Box performers everywhere. His major Cleveland style hits include "Cleveland the Polka Town", "I've Got a Date with Molly", "Sondra Polka", "The Girl I Left Behind", and "Bluebonnet Polka" (also known as "Doc's Polka"). Doc Lausche personally tutored Johnny Pecon, Lou Trebar, and other musicians, exerting a strong influence in the cultivation of greater sophistication and skill. In the opinion of many veteran Cleveland style musicians, Dr. Lausche achieved the highest level of musical quality and sophistication among Slovenian composers and arrangers, a standard which, to this day, remains unsurpassed.

 

www.clevelandstyle.com

 

 

 

 

 

Doc Lausche (Dr. William J. Lausche) - Componist, producer, arrangeur en pianist.

Tandarts van beroep, Dr Lausche was voor bijna zestig jaar actief op muzikaal gebied. Dr Lausche was een briljante componist en arrangeur, speelde geweldig piano, produceerde en regisseerde opnamen op  nationale platen labels. Een een aantal  beroemd geworden Cleveland style polka artiesten heeft hij begeleid. Hij begeleide ook zangkoren, en daarnaast was hij eveneens actief buiten zuiver etnische kringen in Cleveland's culturele gemeenschap. Als muzikant bereikte Doc Lausche het hoogste, zijn enthousiastme omarmde een breed scala aan muzikale genres. Hoewel het spelen van de piano in de Sloveense polka idioom is, werd hij geraakt door de invloeden van jazz, Rag Time, Broadway en klassieke muziek.  Doc Lausche was de oprichter van het Dental Orchestra van Cleveland, hij organiseerde persoonlijk de organisatie van de ‘Mars van Dimes.’ Nogal spectaculair in de jaren 1930. Dr Lausche was één van de eerste Amerikaanse-Sloveense opname artiesten. Het produceren van zijn platen begon in 1919. Hij verscheen op het eerste Sloveense radio programma op WJAY in 1929. Lausche was de pionier op het gebied van commercieel geregistreerde Sloveense muziek. Doc reisde af naar New York City, hij huurde daar dan een compleet ingerichte studio, met muzikanten, waaronder accordeon virtuoos Charles Magnante. Hij speelde zijn orkestrale arrangementen in de studio's van de Victor Talking Machine Company, de Columbia Grammophone Company, en Continental Records. Gedurende zijn loopbaan heeft Lausche 68 nummers opgenomen. Hij maakte verder een aantal transcripties voor de radio. Hij zette zich als geen ander in voor het behoud van de authentieke Sloveense muziek. Hij hield het melodische onderscheidend karakter in stand. Dr Lausche maakte bewerkingen op de Sloveense folk songs, en er zijn vele originele composities van hem terug te vinden. De basis die ontstond was het begin van de Slovenian-Cleveland stijl van muziek. Hij droeg sterk bij in het repertoire van Frank Yankovic, het Pecon-Trebar Orkest, Kenny Bass en Eddie Habat. Zijn muziek blijft een belangrijke bron voor de Cleveland style polka orkesten, zang groepen, en button box artiesten. Zijn ‘Cleveland The Polka Town’ werd een grote hit. Andere succesnummers waren ‘I’ve Got A Date With Molly’ ’Sondra Polka’ ‘The Girl I Left Behind’ en ‘ Bluebonnet Polka’ (ook wel bekend als ‘Doc's Polka’). Doc Lausche  begeleide Johnny Pecon, Lou Trebar, en andere muzikanten, die een sterke invloed hadden Men is het er in Cleveland wel over eens, Dr Lausche bereikte het hoogste niveau van muzikale kwaliteit. Het is door andere Slovenian Style componisten en arrangeurs tot op de dag van vandaag nog steeds niet overtroffen.

 

POLKAS.NL

 

SLOVENIAN STYLE POLKAS - CLEVELAND STYLE POLKAS - BUTTON BOX MUSIC - SLOVENE TUNES - YUGOSLAV FOLK SONGS

  William Lausche

Doc Lausche

 

 

Cleveland The Polka Town

Polkas Home.
Lausche Home.

 

NEXT.
BACK.